divendres, 12 de febrer del 2010

Referències bibliogràfiques de bones pràctiques d’escola inclusiva.

Bon dia seguidors i seguidores del món dels blogs,

Avui us tinc preparada bibliografia comentada significativa i escollida per Pere Pujolàs Maset i José Ramón Lago Martínez de diversos llibres potents de l'Escola Inclusiva. En aquesta es comenten moltes obres que parlen de les bones pràctiques de la inclusió a l'Escola. Concretament, en triaré dues d'obres:

ARNÁIZ SANCHEZ, P.(2003): Educación inclusiva: una escuela para todos. Màlaga. Aljibe.

Aquest llibre està dividit en dues parts:
  1. En la primera, explica l'evolució de l'Educació Especial a través d'informacions sobre els seus orígens i desenvolupament. També fa referència als principis de normalització i integració escolars i a l'evolució de l'Educació Especial en el context espanyol.
  2. En la segona part, parla de l'escola inclusiva, com un esglaó més en l'evolució de l'Educació Especial, caracteritzat per l'intent de superar les limitacions de la integració escolar. Realitza una reflexió sobre él fet de promoure una educació de qualitat per a tothom.

En resum, en aquesta obra s'hi desenvolupen els temes claus relacionats amb l'organització i el funcionament dels centres i les aules inclusives.

STAINBACK, S., STAINBACK, W. (1999): Aulas inclusivas. Madrid. Narcea.

Es tracta d'un llibre molt important pel que repecta a l'Educació Inclusiva, que no només reflexiona sobre què són l'educació i l'escola inclusiva, sinó que, sobretot, aporta una gran quantitat d'idees pràctiques per fer realitat una escola per a tothom.

Aquest està dividit en 3 parts:

  1. Explica la filosofia de fons de l'obra: a les escoles i a les aules inclusives "els dons i els talents de cadascú (inclosos els dels alumnes tradicionalment definits per les seves discapacitats profundes o pel seu comportament crònicament molest) es reconeixen, s'estimulen i s'utilitzen tant com és possible. Això és així perquè cada persona és un membre important i valuós amb responsabilitats i una funció que ha d'exercir per donar suport als altres" (pàg.23)
  2. Concreta els aspectes pràctics que fan referència a l'adaptació i a l'aplicació d'un currículum apte per a tot l'alumnat, siguin quines siguin les necessitats educatives que presenta.
  3. Aporta aspectes complementaris, com ara la participació dels pares, l'aprenentatge per mitjà d'experiències en activitats comunitàries, les activitats extracurriculars i les característiques del currículum en les escoles inclusives.

En resum, aquest llibre és imprescindible per tots aquells que volem avançar cap a l'Escola Inclusiva.

Així doncs, ja ho sabeu, a més de trobar molts bons recursos a Internet també podeu endinsar-vos en la lectura d'algun d'aquests dos llibres per empapar-nos al màxim de la filosofia que hem de seguir per aconseguir l'Escola Inclusiva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada