dimecres, 17 de març del 2010

Proposta potent d'intervenció amb els alumnes que mostren dificultats per accedir a l'Aprenentatge Inicial de l'Escriptura i la Lectura.

Bones tardes companys i companyes,
Ara feia dies que no penjava cap notícia però la raó és que n'estava buscant una de ben significativa i aprofitant que avui no tenim classe i tenim temps lliure doncs és el dia perfecte per fer una nova entrada i publicació al blog.
Així doncs no us faig esperar més i us adjunto l'enllaç del link del projecte que he analitzat:

Aquest programa és més proper del que ens pensem perquè ha estat supervisat per un dels docents de casa nostra el senyor Gabriel Comes Nolla. Cal dir que és un document molt recent ja que fou publicat el curs acadèmic 2006 - 2007 per Jordi Duch Amenós.

El document és una font molt àmplia que toca tot tipus de temes relacionats amb la intervenció de les DA que podrem trobar en la lectura, fent referència a la dislèxia, i a l'escriptura, o el mateix disgrafia.

Tot seguit, us faig una breu presentació de la informació que podem trobar en aquest projecte:

  • Sistema de lectura i escriptura, ens fa una reflexió sobre la importància de la comunicació tant verbal com escrita.
  • El processament de la informació en l'escriptura, es refereix al fet de saber escriure i presenta diverses vies per arribar a les representació escrita de la paraula.
  • El processament de la informació en la lectura, ens explica la importància de saber llegir i el reconeixement de les paraules.
  • L'anàlisi i la síntesi fonètiques, més endavant remarcaré la importància de la consciència fonològica i la diferenciació entre aquesta i la consciència fonètica.
  • L'aprenentatge i l'Ensenyament de l'escriptura i la lectura, fa referència a diverses teories, models i propostes de l'escriptura i la lectura.
  • Dificultats d'aprenentatge de l'escriptura i la lectura, tema molt ampli exemplificat amb diversos anàlisis de casos significatius i potents.
  • Principis per a la intervenció psicopedagògica i educativa.
  • Processos i instruments d'avaluació, fa referència al què, com i quan avaluar i ens presenta diversos estris útils per la valoració dels subjectes.
  • Procés d'ensenyança-aprenentatge: de la teoria a la pràctica, és una visió pràctica de la teoria desglossada en diverses fases.
  • Procediment d'anàlisi modular (PAM) com a eina d'anàlisi de l'ensenyament dels processos de codificació i decodificació.

Bé doncs a partir d'aquí, voldria destacar el concepte de consciència fonològica diferenciant-lo del de consciència fonètica. La consciència fonològica la vam treballar a l'aula després de la visualització del vídeo de les cases, però per si no ens ha quedat molt clar el concepte tot seguit, us presento la definició:

  • La consciència fonològica és aquella capacitat que, obviant la funció comunicativa del llenguatge permet a l'individu adonar-se que les paraules que hom pronuncia estan constituïdes per unitats més elementats i en facilita la seva manipulació. Jiménez i Ortiz (2000)

Aquesta fa referència a la possibilitat d'analitzar aquestes unitats i efectuar operacions complexes amb elles. Per exemple, algunes activitats de consciència fonològica són: determinar si dues paraules rimen o no, reconèixer la síl·laba en una determinada posició en una paraula o identificar si un mot té un determinat fonema o no.

Cal distingir-la de la consciència fonètica ja que són dos termes semblants però totalment diferents.

  • La consciència fonètica, en canvi, és la capacitat que té el subjecte per a analitzar els fons o fonemes d'una paraula i operar amb ells. Hernández-Valle i Jiménez (2001).

Així doncs, un exemple d'aquesta serien activitats relacionades amb el domini dels fonemes.

Apa doncs, espero que després d'aquesta reflexió us hagi proporcionat una eina útil de consulta i, així, haureu repassat el terme de consciència fonològica i n'haureu ampliat un de més, la consciència fonètica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada