dijous, 25 de març del 2010

Quina via és més adequada per poder llegir?


Bona tarda seguidors i seguidores,

Avui us tinc preparada una notícia interessant, fa referència a les dues vies d’accés a la lectura. El dilema està: quina de les dues és més efectiva i exhaustiva per aprendre a llegir?


Primer de tot cal, recordar en què consisteixen les dues vies d’accés. Coltheart i Rastle les defineixen així:

  • La Via fonològica: basada en les unitats de processament menors, per tant, en els grafemes o grups de grafemes. En aquesta hi ha un conversió del grafema a fonema.
  • La Via lèxica: basada en les unitats de processament, és a dir, en les paraules.

A classe hem parlat moltíssim sobre aquestes dues vies les quals ens permeten accedir a la lectura, però avui us vull presentar els passos que segueixen els nostres cervells segons utilitzin una via o una altra. Aquestes són:

  • Passos per llegir mitjançant la via fonològica:
  • Sistema d’anàlisi visual.
  • Sistema de conversió grafema – fonema en el qual es transformen les lletres en grafemes i hi ha un procediment d’assemblatge a través del qual es desenvolupa l’agrupació sil•làbica per ser pronunciada com un únic programa articulatori.

  • Passos per llegir mitjançant la via lèxica:
  • Sistema d’anàlisi visual: analitza l’estímul escrit i produeix una seqüència de lletres abstractes.
  • Anàlisi del lèxic ortogràfic d’entrada a través de la memòria específica que registra representacions ortogràfiques de totes les paraules familiars al subjecte.
  • Sistema semàntic que s’activa si la seqüència de lletres abstractes corresponen a una paraula coneguda, seguidament, aquest li atorga un significat.
  • Lèxic fonològic de sortida fa referència a la representació fonològica abstracta de la paraula, a la construcció de cadenes fonèmiques i a la transcripció fonètica per articular la sortida verbal.

Cal dir que si hi ha algun tipus de problema o dificultat en alguna d’aquestes dues vies els subjectes poden patir diverses alteracions en la lectura o en l’escriptura. Per exemple:
Alteracions en la lectura: tot tipus de dislèxies i alèxia.
Alteracions en l’escriptura: diversos tipus de disgrafies i altres alteracions.

Per últim, cal donar una resposta clara i concisa sobre la pregunta amb la qual he iniciat aquesta publicació: Quina via és més adequada per poder llegir?

La resposta d’aquesta fa referència a què un bon lector i expert en la lectura i escriptura cal que utilitzi alternativament i complementàriament les dues vies d’accés al lèxic ja que, per exemple, en els moments que conegui les paraules que va llegint ho pot realitzar a través de la via lèxica, llegint la paraula com un tot. En canvi, si llegeix paraules que no coneix, poc freqüents o molt llargues pot usar la via fonològica que li permet associar cada grafema amb els fonemes corresponents.

Gràcies per tot i bona Setmana Santa amics i amigues.

P.D. Si voleu més informació podeu consultar aquest enllaç, què és d'on he extret informació per dissenyar la publicació:


http://www.scribd.com/doc/21023568/Modelo-de-La-Doble-Ruta

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada